mandag 16. april 2012

Regnbuekake, Rainbow cake

Jeg fikk en liten bestilling av mitt søskenbarn, hennes datter Ida skulle feire 6 års dagen sin og hun ønsket seg en regnbuekake. Så da var det bare å sette igang planleggingen. Først måtte jeg jo finne ut hva hun egentlig mente med en regnbuekake.... Så da ble det en 3D regnbuekake ;)
 


Det første som måtte gjøres var å finne en mild sjokoladekake. For Idamor ville helst ha noe som minnet om melkesjokolade. Så jeg fant en oppskrift på mild sjokoladekake.Du må ha to sjokoladekaken til denne kaka.

Du trenger for en kakebunn:

Sett ovnen på 180 grader.
170 gram hvetemel
3 ss kakao
2 ts bakepulver
220 gram sukker
2 ts vaniljesukker
1,8 dl melk
170 gram smeltet smør
2 egg





 Ha hvetemel, sukker, vaniljesukker og kakao
 
 

Ha i melk og smør litt etter litt mens du blander.


Ha i egg til slutt ett om gangen og bland godt mellom hvert egg.


Ha blandingen i en smurt form og sett i oven i ca 35-45 min.

Sett kakebunnen til kjøling.

Montering av kaken...

Vel.. ja hvor skal en begynne hehe.he..
For det første så måtte jeg ha to kakebunner for at "hangaren" kunne lages. Jeg lagde kakebunnene om kvelden så jeg pakker bunnene inn i glapak plastik så de ikke tørrer ut til neste dag. Dette gjør også at de er veldig saftige.


Du trenger krem.

Jeg har her brukt buttercream med sjokoladesmak.

Basis oppskrift på Buttercream:
500 gram melis
1,2 dl melk
1/4 ts salt
1/2 ts vaniljeekstrakt
230 gram smør
115 gram flott smør

Visp med elektrisk visper på lav fart melis, salt, vaniljeekstract og melk til det blir jevnt. Ha i rømtemperert smør, litt om gangen og bland det godt inn. Ha i flott smør og pisk på høy fart i 10-12 min til mengden øker med 50%. 


For sjokoladesmak og farge må dette tilsettes:

En  halv boks vikingmelk
En klype salt
1 ts vaniljeekstrakt
 ca 3,5 dl sjokoladebiter ( ble omtrent 200 g knust sjokolade)

Ha sjokoladen, viking melka og salt i en bolle og varm i mikro til sjokoladen er smeltet. Gjør dette i flere omganger , 1 min og rør mellom hver gang. Rør inn vaniljeekstakten. Når blandingen er ferdig må denne kjøles helt før den tas i basisblandingen. Dersom den er blitt litt stiv så er det bare til å røre i 1-2 min så er den myk nok til å ha i.



Så er det bare til å dele kakebunnene i to slik at du får 4 deler. Begynn med en del og ha buttercream på denne, du velger selv hvor tykt lag du ønsker mellom kakene. Jeg hadde vel ca 2 cm hvertfall tenker jeg.
 
Min butercream ble litt varm på kjøkkenet mens jeg jobbet, var vel nærmere 25-27 grader så jeg måtte sette kaka i kjøleskapet noen timer.



Ble jo en fin "hangar" eller "rubbhall" dette?


Så over til  fondanten. Jeg lagde meg marshmallow fondant fra Passion4baking.

Funket utrolig bra.

Jeg rullet meg ut en flate som jeg trodde skulle dekke akkurat....

Den ble litt stor :)

Jeg fikk den formet til og siden jeg ikke har gjort dette før så gjorde jeg nybegynnerfeil nr 1. Jeg klippet av kanter og prøvde å lappe dem... Skulle vel egentlig ha dradd litt og formet dem heller. Men spiselig lim fikset jo det problemet :)

Farger!! Nå er det påtide å farge kaka, skal jo se ut som en regnbue. Jeg brukte wiltons pasta farger og blandet hver farge med 1 ts vodka.

For å få farget kaka så brukte jeg engangshansker og farget med fingeren.


 Til skyer brukte jeg Angel Feather Icing
Den mikset jeg ekstra lenge så den ble skikkelig stiv.

Og så noen bilder av kreasjonen! Jeg er stolt!!



Lurer du på noe så bare spør :)

Ingen kommentarer: