mandag 30. januar 2012

Klubbmat

Så kom fredag ettermiddag og jeg skulle ha klubb! Planen var sushi til middag og sticky buns og cupcakes til dessert. Må jo si at planen var vellykket. Mye stress frem til gjestene kom men maten var perfekt syns nå jeg. Først et bilde av resultatet av ferdige sticky buns!

Saftige kanelboller med skikkelig gooeyness!!! 


Jeg lagde meg Tempura reker, bildet her er før jeg renset rekene :)


 Tempura mix
1 kopp iskaldt vann
1 stort egg
3/4 kopp hvetemel
1/8 ts natron

Bland sammen egg og vann, pisk godt. Ha i litt og litt mel og pisk godt så det skummer.
Jeg har alltid i litt krydder, feks chilipulver, løkpulver og hvitløkspulver. Synes det er godt :)
Sett bollen inn i kjøleskapet mens du renser rekene.

Ha rekene med tempura mix over i olje.


 Og etter noen minutter er de gylne og perfekte!!!


Lage sushi :)


Wasabi 


Wasabimajones
2 ss majones
1 ts wasabi

Blandes godt.



Sriracha chilimajones.
2 ss majones
1 ts sriracha chilisaus

Bland godt.



 
Til denne sushi brukte jeg Tempura reker, salma laks, noriark, sushiris, wasabimajones, sriracha chilimajones, sesamfrø og avokado.
 Jeg har ikke tatt bilder av hvordan sushi rulles da det er store mengder med video av det på youtube....

 Ferdige ruller! Måtte jo prøve en omvendt rull også, men det tror jeg ikke at jeg gidder flere ganger. Tok lengre tid og ble jo ikke hel. Smakt godt gjorde den allikevel.



Hvitløksbrød er noe av det beste jeg vet. Så når jeg først skal skeie ut skal det være god, deilig mat.


Hjemmelaget hvitløkssmør
3 fedd hvitløk
ca 100 gr smør

Knus hvitløken og bland den inn i smøret. Gjør dette en stund før du skal bruke det, slik at hvitløken får satt skikkelig smak på smøret.


Smør hver skive med en god mengde smør, og sett dem i ovnen på ca 180 - 200 grader til de er sprø.
Jeg hadde også hjemmelaget aioli til disse! Og den var god!


Mine store ferdigheter når det gjelder å dekke bord..... 

 Sushi med tempura reker og avokado.

Sushi med salma laks og avokado.

 Mmm hvitløksbrød

 Ferdig snudde sticky Buns!

 Deilig dessert.
Red Velvet Cupcakes med Angel feather icing og
Sticky Bun rett fra ovnen!

Ingen kommentarer: