lørdag 10. desember 2011

Macarons Mmmm...

 For en uke siden kom jeg hjem fra Tyrifjord hotell, var der på Nito kurs fra søndag til fredag. Der fikk jeg smake på en fantastisk liten hamburger formet kake greie. Har i ettertid funnet ut at dette kalles en fransk macaron! Rett og slett en herlighet! Så derfor måtte jeg prøve å lage dette selv sammen med min bakeassistent.

 
Oppskrift på 13 stk...

80 gr eggehviter
100 gr melis
60 gr mandelmel
60 gr sukker

Dersom du ønsker smak på kjeks delen kan det has i til slutt sammen med eventuell farge.



 Min fantastiske bakeassistent!


 Først piskes eggehviter til de skummer, ha deretter i halvparten av sukkeret og pisk videre. Ha i resten av sukkeret og pisk til det blir hvitt og stivt.


Sikt mandelmel og melis blandingen  i de stive eggehvitene og bland forsiktig med en slikkepott. Det må blandes godt , men blander du for lenge vil blandingen bli for tynn.


 Ferdig blandig klar til farging. Jeg delte røren i 3 deler og brukte hvit, blå og rød farge etter klare retningslinjer fra bakeassistenten.

 Jeg tok blaningene i hver sin sprøytepose og trykket ut "femmer" store klatter på bakepapiret. Sett på ovnen 150 grader, over og under varme. Løft brettet og slipp det middelshardt ned på bordet.  Dette for at delene skal få en sokkel under steking. Nå skal de stå på bordet i 30-60 min til de får en "hinne" som ikke henger fast i fingeren når du tar på dem. 

Noen mener du må ha en ekstra stekeplate under macronene når de stekes, men dette hadde ikke jeg og de ble fine allikevel.

Nå skal de stekes på 150 grader i ca 10-12 min.

 Ferdig stekte macarons, og her ser du den sokkelen under halvdelene.

Mens du venter på at macronene skal bli kalde, kan du begynne med fyllet.


Smørkrem med hvit sjokolade

75 gr smør
50 gr melis
100 gr hvit sjokolade
1 ts vanilje ekstrakt, kan skiftes ut med annen smak.

Dette blir mye fyll, jeg hadde mer igjen enn jeg brukte på de 13 macronene jeg lagde, så jeg la det i kjøleskapet i håp om at kan bruke det senere.


 Pisk smør til det er luftig, ha i melis og pisk videre. Tilsett smeltet hvit sjokolade og miks det inn. Jeg tilsatte her hvit farge for jeg ville ha kremen mest mulig hvit, du kan tilsette hvilken som helst farge.


 Legg sprøyteposen i ett stort glass, feks et halvliter ølglass.

 Ha smørkremen i.


 Legg halvdelene klare for fylling slik at du kan se hvilke som er ca like store.

Sprøyt fyll på ene halvdel og klem forsiktig overdelen på.

 
 Ferdig resultat, og er veldig stolt. Ser ut som jeg har hatt nybegynner flaks :)


En liten blå deilig hamburger formet fransk Macaron!!!


Ingen kommentarer: