mandag 14. november 2011

Familieselskap og kaker

Så var det tid for høstens første burdagsfest, jentungen ble 14år og er nå fjortis!!! Tida går alt for fort. Så i denne anlednigen ville jeg prøve meg på en lekker kake jeg fant på bloggen : Mat på bordet den ser jo så delikat og deilig ut at den måtte prøves.
I tillegg ville jeg lage Red Velvet Cupcakes med Angel Feather Icing. Disse har jeg hatt lyst å prøve siden vi var på ferie i florida, det var jo Red velvet kaker overalt, og jeg fikk ikke anledning til å smake.

Ferdige Red Velvet Cupcakes med Angel Feather Icing



Ferdig Sjokoladekake

Først laget jeg cupcakes , nesten vanlig røre... Med to bokser med rødfarge oppi, jeg brukte den fra Wilton som du kan få hos Jernia. Oppskrift må komme senere i kveld.



 Lekkert....

Ferdig Angel Feather Icing 

Angel Feather Icing fant jeg også på nett hos Passion 4 baking og den er søt den. Minner veldig om guff som du får på iskrem i Danmark. Jeg lagde hvit foden cupcakesene var så røde.



 Er ikke så flink til å få icingen lik på alle ennå, men dette skal jeg gjøre igjen det er helt sikkert :)



yum-yum denne er min store favoritt til nå.



Så var det over til sjokolade kaken, herregud... Den var ikke så lett som jeg trodde det skulle bli. Fikk jo selvfølgelig ikke tak i springform 20 cm, for det eksisterer tydligvis ikke i butikkene rundt meg, så jeg endte opp med 24 cm... Så kaka ble på begynt.

Smør.. 

Brunt sukker 

 Egg
 Rør sammen med en sjokoladeblanding.

 Hell i former.


So far so good.. Jaja inn i ovnen med kakene og venter i spenning. Kakene blir perfekt og skal nå måle min tålmodighet men å kjøle seg ned før jeg kan ta fyllet på.

Vel etter en del venting klarer jeg ikke mer og mener at nå er nok kakene kalde nok, de er jo bare lune nå!
Men når oppskrifta sier: La kakebunnene bli helt kalde før du tar fyllet på!, så er det best å lye har jeg nå lært....

Så jeg startet å fylle, første laget går jo flott, legger på bunn nr 2, som selvfølgeig brekker i 2. Jeg tenker at det går nok bra, bare dytter litt her og der så henger den nok på plass. Tar mere fyll oppå bunn nr 2 og legger lokket på til slutt. Kaka siger litt, men ikke nok til at jeg skal få varsel lamper. Dytter litt til på kakebunnen og setter den i kjøleskapet for å få fyllet til å stivne fort så kaken blir hel. Men hva skjer...?

 Etter 10 min i kjøleskap såg kaka virkelig flott ut?


Selvfølgelig gir jeg ikke opp, jeg begynner på ny! Lager nå 2 bunner i stedet for 3 bunner og dobler oppskriften til kakebunnen. hadde og 2 ekstra gelantin plater i fyllet, så jeg skulle være sikke på at ingenting skulle gli ut.

Og resultatet ble veldig bra sunes nå jeg!

Sjokoladekake

 Kolleger var imponert av høyden på kaka :)


Dette må gjentas når jeg har fått bestilt meg korrekte springformer!
Og da vil det bli 3 lag :)

Ingen kommentarer: