mandag 13. februar 2012

Hvit kake og morsdag

 Så ble det morsdag igjen og jeg ville lage en kake til mammen min. Og den skulle være hvit.
Så etter litt surfing på  nettet så dukket denne vidundelige kaken opp på skjermen.
Takket være Manuella fra Passion4baking.com så fant jeg denne kaka.
Vaniljekake med vanilla bean frosting.




Ikke akkurat verdens beste bilder men denne kaka anbefales på det sterkeste, lett å lage er den også:)
 Vanilje bunner, jeg måtte bruke 22cm former for ennå har ikke jeg skaffet med 20 cm... Må snart fikse det... Disse bunnene er mye bedre enn slike standard sukker bunner som brukes til bløtekaker. dersom jeg skal lage bløtekake en gang så skal jeg bruke denne bunnen.


Vaniljebunn

5 eggehviter
180 ml lett melk
3 ts vanilje ekstrakt
285 gr hvetemel
3 ss maizena lys jevner
350 gr sukker
20 gr bakepulver
5 gr salt
170 gr smør

Bland sammen hvetemel og maizena. Blandingen kalles cake flour. Ha oppi bakepulver og salt. Sikt dette så blir kaken luftigere.

Lag så en blanding av eggehviter, melk og vaniljeekstrakt, pisk godt sammen.

Ha mel blandingen oppi miksebollen og bland på lav hastighet så det blir godt blandet. Ha så oppi romtemperert smør og bland godt, skal bli litt tørt og klumpete.

Hell så i 1/3 del av eggehvite blandingen og miks på lav hastighet til alt er blandet godt. Fortsett slik til alt er blandet. Hell nå den ferdige blandingen i 2 former. Jeg brukte som sagt 22 cm, men oppskriften sier 20 cm. Disse skal stå midt i forvarmet ovn på  180 grader i ca 25-30 min. Dersom du bruker 22 former som jeg gjorde så holder det med 25-26 min. sjekk med pinne om den er ferdig.


Vanilla Bean Frosting.

 Du trenger:
5 dl sukker
7 eggehviter
1 vaniljestang( kun frøene)

Ha alt opp i en glassskål og sett en panne med vann på komfyren. Sett glassbollen over det kokende vannet og miks sammen. Jeg bruker elektrisk mikser men du kan sikkert bruke håndvisp også.
Miks til sukkeret er smeltet, dette tester du ven på ta litt av røren på fingen og gni to fingre sammen, kjenner du sukkerkorn så må du vente litt til. Tar bare noen minutter.

Når alt sukkeret er smeltet får du en fin hvit røre som er flytende. Denne heller du over til en annen skål eller som meg oppi Kenwood skåla og setter mikseren på ganske høy hastighet. Miks til den blir stiv som marengs.
 Ferdig produkt :)



Smør så et godt lag ca 1-2 cm tykt på den første bunnen og legg på den andre bunnen. Smør inn hele kaka så den er godt dekket. Jeg la to lag langs sidene og mye på toppen :)




Til pynten på kaka brukte jeg sølvkuler og hvite perler og et hjerte av fondant!


 God morsdag mamma!


Ingen kommentarer: