torsdag 26. januar 2012

Sticky Buns aka Cinnamon Buns aka kanel i svingene

  Dette er en oppskrift jeg har hatt lyst å prøve i mange mnd, men det har liksom aldri vært en anledning. Men i morgen skal jeg ha klubb sammen med jentene og da har vi plutselig en anledning :) Har ikke ferdig bilde ennå da bollene står i kjøleskapet, og der skal de stå til de skal i ovnen...


 Sticky Buns!



 Du trenger:

Deigen
1/4 kopp varmt vann
1 pakke tørr gjær, søt type
1/3 kopp sukker
3/4 kopp melk
4 ss usaltet smør
3 store eggeplommer
1 1/4 ts salt
4 - 4 1/4 kopp hvetemel


 Fremgangsmåte
Ha varmt vann, 1 ts sukker og gjær i en bolle og miks med elektrisk visper til alt er oppløst. Ca 5 min. Det skal se skummete ut.
Ha i melk, smør, resten av sukkeret, eggeplommer, salt og 3 kopper hvetemel. Bland på lav fart og ha i resten av melet, sakte. Når alt er oppi kan du øke farten til deigen blir glatt men litt klissete.
 

Smør en bolle godt med smør og ha deigen oppi.


Snu deigen rundt slik at hele deigen får et lag med smør. 


Sett bollen varmt i ca en time for å heve til dobbel størrelse. Det tar to timer dersom det ikke er varmt nok.

 Meg som venter tålmodig..... 
Helt til jeg også ville ha red velvet cupcakes, så da måtte jeg jo lage det også...

Så tilbake til sticky buns...
 Fyllet
1/2 kopp brunt sukker, press godt så du får mest mulig i koppen.
1 ss kanel
 4 ss usaltet smør

Bland brunt sukker og kanel godt. Og smelt smøret for seg selv. 
Når deigen er klar rulles den ut på bakematta ca 50cm * 30 cm tenker jeg. Pensle ferdig rullet deig med smeltet smør. Strø sukker og kanel blandingen jevnt over. Glemte jo å ta bilde av dette... Rull så deigen, begyn med lang siden.



Topping
Nå kommer det som gjør disse kanel i svingene til sticky.
3/4 kopp brunt sukker, godt trykket i kopen
4 ss usaltet smør
3 ss honning
1 ss glukose eller lys sirup
1 1/2 kopp pekan nøtter

Ha alt unntatt nøttene i en panne, varm opp blandingen til sukker og smør er smeltet. Hell blandingen oppi en ildfast form som må romme alle bollene.

Strø nøttene over sukker/honning blandingen.

Skjær opp bollene og legg den ove nøttene. Dekk formen med plastikk og sett den i kjøleskapet til dagen etter, for kaldheving.

Jeg må jo nå huske å ta bilder av resultatet i morgen....

I morgen når du vil steke bollene tar du formen ut av kjøleskapet og setter den på disken, mens ovnen varmes opp til 190 - 200 grader. Bollene skal bli gylne som tar ca 30 - 35 min. Ta bollene raskt ut av ovnen og snu formen på hodet over serveringsfatet. Dette for alt all den gode stickynessen skal følge med bollene på toppen. Pass på det er veldig varmt! La bollene avkjøle seg litt og kos deg!!


Oppdaterting 30.1.2012.


Her er ferdig Sticky Buns og Red Velvet Cupcake!


Ingen kommentarer: