torsdag 29. desember 2011

Pitabrød og Tzatziki


 Her kommer pitabrød og Tzatziki fra sommerfeiern i USA. Verdens deiligste og den mest travle ferien noen sinne. Gleder meg til vi får sjansen til å reise tilbake.

Fra kaien utenfor huset vi leide i St.Pete beach.


 Flott hus da :) I andre etasje satt jeg hver morgen når sola stod opp og hadde meg en deilig kopp kaffe og en røyk. Nøt stillheten før ungene våkna :)

 Og et bilde fra Magic Kingdom måtte jo få plass.

Men så til det viktigste i dag. Pitabrød og Tzatziki!!



Til Pitabrød trenger du:
25 gr fresk gjær
2,5 dl lunket vann
 2 ss olivenolje
 2 ts salt
6 dl hvetemel


Bland gjær og litt av vannet, rør til gjæren løser seg opp, bland deretter inn det andre. Spar litt av melet. Bland til du får en jevn og smidig deig.
La deigen heves i ca 30 min på en lun plass.
Del deigen opp i 15-16 deler. Kjevle ut pitaene og legg dem på en olivenojle smurt pangpanne.
La pitaene hvile mens ovnen varmes opp til 275 grader. Stekes i ca 4 min eller til de bobler seg og får farge.

Et pitabrød gir ca 86 kcal.

Tzatziki
2 dl gresk yoghurt
1 fedd hvitløk
ca 1/3 agurk
1 ss olivenolje


Dipp pitabrødet i tzatzikien og kos deg!!

Ingen kommentarer: