tirsdag 6. mars 2012

Chilli og kanel cookies


 Vi var på hytta denne helga for første gang denne våren. Det var deilig, litt kaldt til tider men med god vedovn og gode cookies var det et deilig avbrekk til stua hjemme. Gleder meg til sommeren!

 
 Disse deilige cookiene fant jeg på Mat på Bordet.
Så det du trenger for å lage de 30 beste cookiene jeg har smakt til nå er:

150 gram sukker
110 gram smør, rom temp
1 egg
140 gram hvetemel
60 gram kakao
 1 ts bakepulver
1/4 ts chillipulver


 Siden jeg var på hytta så hadde jeg ikke vekt med meg, så jeg måte omgjøre mengden til dl...


Kutt opp smøret i kuber og ha det i en miksebolle sammen med sukkeret. Pisk til det er hvitt.


 Ha i egget og miks godt.



Ta chillipulver, kakao og mel og ha det i smørblandingen.


Dersom blandingen er litt klissete sett den litt kaldt slik at det er lettere å rulle kuler.

Til å rulle i:

2 ts kanel
1/4 ts chillipulver
50-60 gram sukker

Rull passe stor kuler i sukker, kanel og chillipulver blandingen. ta en god ts størrelse på røren for hver kule.


Legg kulene på brett med bakepapir og stek dem i 8-10 min på 180 grader. Ved 8 min blir de myke inni og ved 10 min blir de sprø helt gjennom. Hvertfall i denne ovnen.



Ferdige deilig cookies. La dem avkjøles på platen til de får satt seg. De er veldig myke med en gang de kommer ut av ovnen.



Etter 5 min avkjøling kan du overføre dem til en rist.


Klarte jo ikke vente til de var skikkelig kalde så jeg nøt en cookie ganske raskt.

Disse cookiene tar kun 15-20 min med steke tid :)

Kalorier for de som ønsker den infoen:
100gr cookie gir 395kcal.
1 cookie ca 75 kcal, dersom du lager 30 stk :)


Ingen kommentarer: